Het is tijd voor écht digitaal publiceren

Blog
Contentmarketing

Ik weet nog goed hoe het vroeger ging, in het papieren tijdperk. Je had een product of dienst die je aan de man wilde brengen, of zocht bezoekers voor je evenement. Hup, naar de designer, we maken een leuke DM. Adressenbestand aankopen, post betaald-stempel erop en versturen maar, op hoop van zegen. Wachten bij de telefoon of er iemand belt. Ondertussen vroeg je je af of je boodschap wel bij de juiste persoon terecht was gekomen... Respons? 1 op drie honderd zoveel. Kostte veel tijd, veel geld, maar leverde vooral veel frustratie op.

Gericht je doelgroep benaderen

Tegenwoordig gaat dat anders. Hoewel je nog steeds kunt scoren met print, ligt de focus op digitaal. Daardoor wordt het steeds minder met een grote bus hagel schieten, maar gericht je doelgroep benaderen. Meten is weten. Wie ontvangt jouw mailing? Wie heeft hem geopend? Wordt er geklikt op links?

Wanneer je het goed inricht en goed analyseert kun je meer bereiken met minder effort en weet je wat wel werkt en wat niet. Klinkt goed, maar je bent uiteraard niet de enige die een digitale nieuwsbrief stuurt en de interactie is beperkt. Je zult je dus moeten onderscheiden. Dat kan met digitale publicaties.

Creëer toegankelijke en responsive documenten

Bij Reputations maken we gebruik van een tool waarmee we interactieve content kunnen produceren, voor talloze doeleinden. Een personeelsblad, jaarverslag of brochure verandert hiermee in een digitaal communicatiemiddel, waarbij je niet gebonden bent aan een statisch papierformaat waarop elke letter vaststaat. Je content kan op ieder moment aangepast en opnieuw gepubliceerd worden. Zo houd je jouw verhaal altijd actueel en heeft het een lange levensduur. Je kunt je artikelen ook nog eens verlevendigen met video’s of animaties. Groot bijkomend voordeel: alles is responsive, dus geschikt voor ieder device.

Je lezers hoeven – in tegenstelling tot een pdf – niets te downloaden. Je stuurt ze simpelweg een link toe waarmee de publicatie direct wordt geopend in de webbrowser. Navigeren gaat eenvoudig via een menu of door intuïtief van pagina naar pagina te klikken of te scrollen. Met extra buttons kun je lezers leiden naar andere artikelen of creëer je call-to-actions naar je website.

Meet de resultaten van je acties

Een pdf sturen is makkelijk, maar je hebt totaal geen zicht op wat er daarna mee gebeurd. Door je digitale publicatie te koppelen aan Google Analytics heb je veel meer inzicht in de resultaten. Ieder artikel heeft een unieke URL. Je kunt dus zien hoeveel bezoekers er op welke pagina zijn geweest, hoelang de gemiddelde leestijd was, welke artikelen het best gelezen werden, etc. Die informatie kun je gebruiken voor je volgende publicatie of om de bestaande aan te passen.

Denk je na het lezen van deze blog: leuk, maar laat eens wat zien? Bekijk dan eens het digitale magazine SNB.Circulair. Want zien is geloven.

Hoe kunnen wij je helpen?

© 2019 Reputations Content & Campagnes BV