Waarom wij campagnes en projecten niet alleen digitaal, maar ook analoog managen

Blog
Contentmarketing

Online content en campagnes worden bij Reputations vanzelfsprekend online gemanaged. Maar steeds vaker doen wij dit ook analoog, met grote vellen bruin papier aan de muur, post-its en dikke zwarte stiften. Zo plannen we de werkzaamheden, bewaken wij de voortgang en - belangrijk - houden wij de resultaten bij. In dit blog lees je hoe en waarom wij dit anno 2019 nog zo doen. Pas op! Het kan zijn dat je na het lezen van dit blog ook jouw kantoormuren gaat behangen met vellen bruin papier en post-its.

 

Onze dashboards-tegen-de-muur verschillen allemaal van elkaar. Logisch, want alle klanten, projecten en campagnes zijn uniek. Maar grofweg verdelen we een groot stuk bruin papier in deze vlakken:

  1. To do
  2. Doing
  3. Kwaliteitscheck
  4. Accorderen klant
  5. Done
  6. Live
  7. Resultaten

Op elke post-it staat een onderdeel of taak van het project of campagne, met daarbij de deadline en de naam van diegene die verantwoordelijk is. Alle taken verzamelen zich in het vak 'to do'. Daarna beginnen ze aan hun reis van vak één tot vak zes. Dagelijks verhangen wij de post-its zodat hun status actueel is. Totdat ze allemaal hangen in het vlak ‘Live’. Bij resultaten houden wij de belangrijkste scores bij, zoals het aantal downloads, inschrijvingen voor events of nieuwe leads.

Bijna al ons werk speelt zich online af en van de acht uur in een werkdag zitten we er zeker zeven achter een beeldscherm. Onze 'stack' - de lijst tools waarmee wij online ons werk doen - is niet mals. Alle programma's die we gebruiken bevinden zich in de Cloud. Denk aan apps als HubSpot, GatherContent, Slack, Wunderlist, Sharpspring, Hotjar en Mailchimp. Daarmee organiseren, plannen, doen, mailen, meten en monitoren we ons werk. Dus waarom dan toch dat geklooi met ouderwets bruin papier en post-its?

  1. Je hebt duidelijk overzicht op de voortgang van het project met alle afzonderlijke werkzaamheden, er wordt niks vergeten.
  2. Je hebt een mooie plek voor een dagelijkse of wekelijkse stand-up, waarin je in korte tijd het project en de voortgang kunt bespreken met het TEAM (TEAM schrijven wij bij Reputations vaak met hoofdletters. Dat doen we niet voor niets).
  3. De duidelijke workflow maakt dat deze to do list gericht is op het afmaken van taken.
  4. De workflow bevat een kwaliteitscheck. Doordat de workflow zichtbaar is en elke post-it de kwaliteitscheck-stap moet nemen, wordt deze nooit overgeslagen.
  5. Keeping score is leuk! Want uiteindelijk gaat het om een goed resultaat voor de klant. Daar doen wij het voor. En elk excuus voor een celebration-high-five grijpen wij aan.

Nu hoor ik je denken: projectmatig werken met bruin papier en post-its: dat is toch gewoon scrum? Dat is geen onlogische gedachte. De raakvlakken zitten hem in het in stukjes opdelen van projecten in taken die volgens prioriteit afgewerkt worden. Net als regelmatige stand-ups en post-its op bruin papier. Maar scrum is scrum, gestoeld op de scrumfilosofie. De enige filosofie achter ons analoge dashboard is getting things done en behalen van succes voor onze klanten.

Hoe kunnen wij je helpen?

© 2019 Reputations Content & Campagnes BV