Thought leadership is de heilige graal van de contentmarketing. Zo goed als elk bedrijf dat zich wil onderscheiden op basis van deskundigheid, innovatief vermogen en/of maatschappelijke verantwoordelijkheid streeft het na. Maar wat is thought leadership eigenlijk? Waarom zou je het nastreven? En wat zijn de belangrijkste voorwaarden om het predicaat thought leader te verdienen?

Thought leadership is de heilige graal van de contentmarketing. Zo goed als elk bedrijf dat zich wil onderscheiden op basis van deskundigheid, innovatief vermogen en/of maatschappelijke verantwoordelijkheid streeft het na. Maar wat is thought leadership eigenlijk? Waarom zou je het nastreven? En wat zijn de belangrijkste voorwaarden om het predicaat thought leader te verdienen?

Wat is thought leadership en waarom streven we het na? Thought leaders onderscheiden zich van de concurrentie op basis van hun expertise en visie binnen hun branche. Contentmarketing is bij uitstek geschikt dit na te streven. Je deelt kennis van je vakgebied of toont de deskundigheid van je organisatie om je doelgroepen te informeren en te inspireren. Een thought leader onderscheidt zich van concurrenten doordat hij de beste antwoorden paraat heeft op vragen waar de doelgroep mee zit. Daarnaast toont een thought leader zijn visie over het vakgebied en dat hij vooroploopt in de markt. Door zich te positioneren als visionair, vernieuwer en trendsetter, kan een thought leader zich ook onderscheiden. Uiteindelijk is het gevolg dat de thought leader gezien wordt als autoriteit binnen het vakgebied.

Doelgroep binden aan je merk

Door je doelgroep op het juiste moment te voorzien van de juiste kennis, bouw je niet alleen aan je autoriteit. Het is ook een eerste bouwsteen voor een langdurige relatie. Mochten ze ooit een product of dienst willen afnemen, en ze twijfelen tussen jou en een concurrent, dan helpt het enorm dat je hen eerder hebt geholpen. Sterker nog: je kunt de doelgroep zelfs binden aan je merk door voor hen relevante kennis te delen. Ze schrijven zich graag in voor een waardevolle nieuwsbrief, white paper of event.

Thought leadership is een geweldige manier om jouw bedrijf te profileren als betrouwbare en behulpzame partij met kennis van zaken. Een bedrijf dat bovendien een visie heeft en gepassioneerd is over het vak. En last but not least, is het dé manier om op de radar te komen van de doelgroep en om een stevig fundament te leggen voor een toekomstige relatie.

Hoe word je een thought leader?

Je wordt niet zomaar een thought leader. Maar als je voldoet aan deze voorwaarden, dan zet je een behoorlijk goede stap in de richting.

Je hebt een strategie

Zonder strategie is het moeilijk – zo niet onmogelijk – om thought leader te worden. Als je willekeurig kennis deelt op een onsamenhangende manier, dan krijg je als bedrijf geen scherp profiel. Je mist een eigen geluid, bent niet volledig, vertelt je verhaal op de verkeerde plek en mist je doelgroep. En last but not least is het essentieel je te richten op een select aantal thema’s waarop jij je wilt profileren en onderscheiden.

Het is daarom belangrijk om strategisch te werk te gaan en keuzes te maken. Wie is je doelgroep? Hoe wil je bekend staan bij de doelgroep? Op welke thema’s wil jij je positioneren als thought leader en je onderscheiden van je concurrenten? Hoe wil je communiceren met de doelgroep (denk aan de tone-of-voice en de keuze voor bijvoorbeeld tekst, video, event en/of podcast)? Hoe bereik je de doelgroep? Allemaal cruciale vragen voor potentiele thought leaders.

Je durft kennis te delen

Om thought leader te worden, moet je durven je kennis te delen. Veel bedrijven vinden dit spannend omdat ze waardevolle kennis ‘gratis weggeven’. Net als ik nu doe met deze blog. De kans bestaat dat jij nooit klant wordt van Reputations, maar wel met deze kennis succes boekt. Toch weerhoudt mij dit niet deze kennis te delen. De lezers van deze blog zouden anders misschien nooit met Reputations in aanraking zijn gekomen. Dan was er helemaal geen kans geweest om een relatie op te bouwen.

Wees ook niet bang dat de concurrent meeleest. Je kunt ze maar beter voor zijn met het delen van specifieke kennis. Dit is een geweldige manier om je te onderscheiden.

Je weet waar de klant behoefte aan heeft

Kennis hebben is belangrijk. Maar om thought leader te zijn moet je weten hoe je die kennis kunt gebruiken om jouw doelgroep te helpen. Doe daarvoor onderzoek naar je doelgroep. Wat zijn de problemen of vragen waar de doelgroep mee zit en waar jij, als expert, mee kan helpen? En hoe bereik je de doelgroep met jouw behulpzame kennis?

Een valkuil is om rücksichtslos kennis te delen, zonder je te verplaatsen in de doelgroep. Je publicaties zijn zo niet nuttig en worden niet gelezen. Vaak zijn deze verhalen te theoretisch en volgestopt met jargon. Dit komt vaak voor. Veel kennisgedreven organisaties delen kennis op hun eigen niveau. Met andere woorden: experts schrijven voor andere experts. Kennis en expertise vertalen naar toegankelijke content voor een breed publiek is cruciaal maar blijkt vaak een flinke uitdaging voor wannabe thought leaders.

Daarnaast moet je bij het delen van kennis de verleiding weerstaan om te nadrukkelijk je producten of diensten te promoten. Dit is misschien wel de snelste manier om informatiezoekende potentiële klanten te verliezen.

Je publiceert regelmatig en houdt je info up do date

Thought leader word je niet van een op andere dag. Het is een proces waarbij je beetje bij beetje bouwt aan je autoriteit. Het is belangrijk dat je regelmatig publiceert, waarbij je je continu afvraagt waar je doelgroep behoefte aan heeft. Begin bijvoorbeeld eens met één of twee blogs in de maand.

De informatie die je deelt, kan lang na publicatie nog relevant zijn voor je doelgroep. Gunstig, want zo heb je lang profijt van je geleverde werk. Maar dit herbergt ook een risico. Houd je info up to date en verwijder of actualiseer wat achterhaald is.

Je hebt een scherpe mening en sterke visie

Het helpt als je een scherpe mening hebt over het vakgebied waarbinnen je actief bent. Daarnaast is een echte thought leader ook een visionair. Je weet waar de ontwikkelingen naar toe gaan, hebt daar een mening over en weet hoe je klanten er mee om moeten gaan.

Idealiter leg je in elke publicatie een relatie met de visie en missie van jouw organisatie. Maar dring dit vooral niet continu aan je publiek op. Je doelgroep is vaak gewoon op zoek naar informatie die hen helpt met een probleem. Dan is je visie minder relevant. Je visie is natuurlijk wel relevant als je schrijft over trends, of bij de beschrijving van bijvoorbeeld klantprojecten.

Het ultieme doel: thought leadership van de buitencategorie

Naar een thought leader van de buitencategorie wordt geluisterd. Niet alleen voor kennis en informatie, maar ook voor de hierboven besproken visie. Weet jij waar je vakgebied naar toe gaat? Heb je een politieke mening die je vakgebied raakt? En weten de media, je concurrenten en politici jou te vinden wanneer ze je mening willen horen? Dan ben je een thought leader pur sang.

Meer over thought leadership?

De smaak te pakken?  Bekijk voor meer informatie onze pagina over Thought Leadership.

Hoe kunnen wij je helpen?

© 2018 Reputations Content & Campagnes BV