“In de categorie heel domme persberichten…”

“In de categorie heel domme persberichten…”

Hiske Versprille, culinair journalist bij Het Parool, was er even helemaal klaar mee. De nieuwe mix-drank X wordt namelijk dé hit van de zomer. Versprille was door het PR-bureau van dat drankje uitverkoren om dit prachtige nieuws als eerste in haar krant te melden. Maar ze stelde bepaald geen prijs op deze exclusieve primeur en liet dat in niet mis te verstane woorden aan de arme PR-dame weten. Dat ik dat weet komt omdat Versprille ons mee liet lezen via Twitter: “In de categorie Hele Domme Persberichten, hierbij een pareltje”.

Nu was dat niet erg aardig voor die PR-mevrouw die ook maar haar werk deed, maar dit ‘incident’ maakt wel zichtbaar dat veel communicatieprofessionals totaal geen idee hebben hoe de (serieuze) journalistiek werkt en zelf kennelijk niet kunnen beoordelen wanneer een onderwerp wel of niet nieuwswaardig is. Redacties worden dagelijks bestookt met dit soort kansloze persberichten, waar opdrachtgevers nog voor betalen ook. Ken uw doelgroep. Het is les één in marketing en communicatie. Maar bij de doelgroep-analyse worden journalisten vaak vergeten; hun ‘persona’s’ worden niet uitgeschreven. Daar is veel winst te behalen.

Journalisten zijn net retailers

In marketing-termen kun je journalisten vergelijken met retailers. Als hij/zij jouw product of aanbod niet de moeite waard vindt om goed zichtbaar in het schap te zetten, bereik je dus ook jouw eigenlijke doelgroep, het publiek, niet. Het is daarom van evident belang dat je weet hoe journalisten ‘nieuws’ beoordelen. Zo kun je vooraf zelf al goed inschatten of een persbericht of het aanbieden van primeur kansrijk is. Op basis daarvan kun je ook de verwachtingen van de opdrachtgever goed managen en zoeken naar een creatieve manier om de krant toch te halen. Nieuws kun je namelijk wel degelijk ‘maken’.

Schone taak voor opleiders

Maar ook dat vergt kennis van en bij voorkeur praktijkervaring in de journalistiek. Hier ligt een schone taak voor opleiders.Wie de combinatie marketing, communicatiestrategie en journalistiek goed weet te combineren, levert professionals af die begrijpen hoe je prominent in het schap, of zelfs in de etalage komt.

Wil je je meer verdiepen in dit onderwerp? Lees mijn thesis: How to win the battle on the news market? Het onderwerp was in 2006 al actueel…. De thesis kun je hieronder aanvragen.

NB: overigens heeft Hiske Versprille de tweet inmiddels verwijderd uit consideratie met de betrokken PR-adviseur.

 

Door: Jos Frijters jos frijters m

Over de auteur

Jos Frijters

Jos Frijters

E-mail: j.frijters@reputations.nl
Met meer dan 25 jaar ervaring als journalist, communicatiestrateeg en directielid bij grote ondernemingen, weet Jos als geen ander hoe impactvolle communicatie bijdraagt aan de succesvolle realisatie van een strategie.
Deel dit artikel:

peacocks eye logo

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Laat je inspireren door Reputations

We komen graag bij je langs of nodigen je bij ons uit op Landgoed Leusderend.
Vul je gegevens in of bel direct met Jos Frijters of Fred van Schaik, (033) 720 09 79.

Reputations werkt voor ambitieuze bedrijven en instellingen.

Zowel business to consumer als business to business. We hebben specifieke expertise op het gebied van arbeidsmarkt, financiële dienstverlening, industrie en techniek, zakelijke dienstverlening en zorg en welzijn. Bekijk onze cases »

ref abn amro verzekeningenref adgref ahrmaref aragref blue sky groupref boer en croonref cardanoref centraal beheerref czref douwe egbertsref epcref fbtoref friesland campinaref interpolisref jb systemsref kvkref laurensref liandonref oxxioref politie academieref rabobankref roc rivorref schiphol real estateref skjref snbref start peopleref teslinref tsnref univeref usg profsref vodw

Bewaren

Bewaren

Bewaren