Ryanair: Als je maar genoemd wordt...

Jos Frijters is communicatiestrateeg en founder van Reputations

Communicatie­strategie
Door Jos Frijters , 15 januari 2013

Het maakt niet uit hoe ze over je praten, áls ze maar over je praten. Het komt nog hoogst zelden voor dat grote merken leven naar dit cliché, maar luchtvaartmaatschappij Ryanair kennelijk wel. Zo blijkt uit een opmerkelijk bericht in het FD. Daarin zegt een woordvoerder van de prijsvechter de KRO ‘dankbaar’ te zijn voor alle (negatieve) aandacht in het programma Reporter.

In nogal breed uitgesponnen uitzendingen stelde Reporter de veiligheid van de vluchten van Ryanair ter discussie, gebaseerd op getuigenissen van enkele onherkenbaar gemaakte piloten en een handvol riskante situaties als gevolg van het feit dat gezagvoerders van het Ierse bedrijf “onder druk van de leiding” risico’s nemen met het tanken van (te) weinig brandstof om kosten te sparen. Rynair claimt in de weken rond Kerst maar liefst 15% meer boekingen te hebben gescoord dankzij deze ‘gratis publiciteit’ van Reporter. Eerdergenoemde woordvoerder is niet verbaasd want “mensen weten toch wel dat de luchtvaart veel veiligheidsregels heeft”.

Verkeerde beroepskeuze

Humor kan deze woordvoerder niet ontzegd worden. Het lijkt me een gezellige gast om eens een pot bier mee te gaan drinken en nog wat moppen mee te tappen. Maar woordvoerder van een serieus merk lijkt me voor deze cabaratier in spe een verkeerde beroepskeuze. De kans is immers zeer groot dat deze laconieke reactie als een boomerang bij Ryanair terug komt. Consumenten denken bij Ryanair in de eerste plaats aan goedkoop. Dat is een fijne associatie voor een bedrijf dat zich positioneert als prijsvechter. Als er echter één attribuut is dat van essentieel belang is bij de reputatie van een luchtvaartmaatschappij, dan is het veiligheid. Hoe het daar bij Ryanair mee gesteld is, komen we niet te weten. Daarvoor verwijst de olijke woordvoerder naar de luchtvaart in het algemeen. Slecht, zeer slecht reputatiemanagement. Kijken of ze nog daar in Ierland nog zo lachen als de KRO-reportages accuraat blijken, als piloten de anonimiteit laten vallen en publiekelijk van misstanden getuigen of als – god verhoede – er straks écht iets gebeurt.

Wil je weten of Reputations ook jou kan helpen?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek waarin we de mogelijkheden voor je op een rijtje zetten.

© 2019 Reputations Content & Campagnes BV