Waarom mensen (te) vaak (te) veel waarde hechten aan het bouncepercentage

Waarom mensen (te) vaak (te) veel waarde hechten aan het bouncepercentage

Eén van de meestgebruikte metrics uit de enorme vergaarbak die Google Analytics heet, is het bouncepercentage. Daarbij geldt: hoe lager het bouncepercentage van je website, hoe beter. Maar dit betekent niet dat een bounce per definitie een mislukt bezoek is of dat een hoog percentage per se slecht is. Verwarrend… Daarom dit blog.

De definitie van bounce en het bouncepercentage

Een bounce is een sessie waarbij maar één pagina wordt geladen. Ofwel: iemand bezoekt een pagina van je website en vertrekt weer zonder een andere pagina te bekijken. De tijd die hij of zij op die pagina spendeert is daarbij irrelevant. Of de bezoeker nu 10 seconden of 10 minuten op je website verblijft; als hij maar één pagina bezoekt en vertrekt, is het een bounce.

Het bouncepercentage (ook wel bounce rate genoemd) is het aandeel van alle bezoeken aan je website dat uitmondt in een bounce. De rekensom: het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen gedeeld door alle sessies.

Hoe lager het bouncepercentage hoe beter… Toch?

Hoe lager het bouncepercentage, hoe beter. Dat klopt. Want als een bezoeker op je website terecht komt, dan hoop je natuurlijk dat diegene meerdere pagina’s bezoekt. Het is een indicatie of de website in de smaak valt bij de doelgroep en of de site uitnodigend is. Is het bouncepercentage hoog? Dat is een indicatie dat de pagina’s waarop je bezoekers binnenkomen saai, niet relevant en / of niet gebruiksvriendelijk zijn.

Fabel: een bounce is per definitie een mislukt bezoek

Landt een bezoeker op een pagina van je website en vertrekt hij weer zonder een andere pagina te bekijken? Dan veronderstellen we al snel dat het een mislukt bezoek is. Dit is echter niet altijd het geval.

Blog je bijvoorbeeld veel op je website? Goed bezig! Je trekt zo meer verkeer via Google en social media en bouwt aan vertrouwen bij (potentiële) klanten met wie je jouw expertise deelt. Maar bloggen leidt doorgaans wel tot een hoger bouncepercentage. Mensen lezen je blog, verrijken zich met de kennis die je deelt en vertrekken weer. Natuurlijk hoop je dat ze doorklikken, maar bij blogs gebeurt dit nou eenmaal minder vaak dan op een product- of homepage. Betekent dat dat je moet stoppen met bloggen vanwege het stijgende bouncepercentage? Natuurlijk niet! Want je bezoeker is blij met jouw informatie en is dus op positieve wijze in aanraking gekomen met jouw merk. Win-win.

Dit voorbeeld illustreert dat een bounce niet per definitie een mislukt bezoek is en dat een hoog bouncepercentage niet per se slecht is. Hoe belangrijk het als metric daadwerkelijk is, hangt af van het doel van je site of specifieke pagina. Het komt té vaak voor dat er teveel waarde wordt toegekend aan het bouncepercentage.

Ander simpel voorbeeld: iemand die het telefoonnummer van jouw organisatie zoekt via Google, belandt al snel direct op je ‘contact’ pagina. Als diegene direct na het telefoontje je website verlaat, is het een bounce. Maar het bezoek is geslaagd, het doel bereikt.

Hoe belangrijk vindt Google het bouncepercentage?

Het bouncepercentage heeft invloed op de SEO-resultaten van je website, waarbij geldt ‘hoe lager, hoe beter’. Maar hoeveel invloed precies, weet niemand. Google’s algoritmes zijn ondoorgrondelijk. Maar over het algemeen wordt verondersteld dat de invloed van het bouncepercentage al gauw wordt overschat. Het gaat er Google om dat je pagina relevant is voor de bezoeker en dat het doel van diegene wordt bereikt. En zoals al aangegeven, betekent een bounce lang niet altijd dat een bezoek niet is geslaagd. De tijd die de bezoeker spendeert op de pagina (in verhouding met de hoeveelheid content op die pagina) is een betere indicatie voor relevantie. Raak dus niet in paniek als je bouncepercentage stijgt doordat je bijvoorbeeld meer blogt, adverteert of berichten via social media deelt.

Wat is een goed bouncepercentage?

Wat een goed bouncepercentage is verschilt enorm. Het is afhankelijk van het type website, de webpagina en natuurlijk de business waarin je actief bent. Een bouncepercentage tussen de 30 en 60% is over het algemeen heel normaal.

Hoe hoog of laag het bouncepercentage ook is, het loont altijd om te experimenteren met de content om er voor te zorgen dat je bezoekers verleid worden nog meer content van je website te bekijken. Dat doe ik ook.