4 lessen van een jaar Reputations

Bouke Vlierhuis is assiociate contentmarketeer bij Reputations.

Contentmarketing
Door Bouke Vlierhuis , 28 maart 2019

Een jaar bij een marketingbureau betekende voor mij vooral een nieuw perspectief op samenwerken en een nieuwe definitie van 'hectisch'. 4 lessen op het gebied van teamwork, creativiteit en de organisatie van contentmarketing.

Deze maand vier ik de verjaardag van mijn contract als associate contentmarketeer bij Reputations. Een leerzame periode waarin ik voor een verscheidenheid aan klanten heel veel soorten projecten deed. Vier belangrijke lessen wil ik graag met je delen.

1. Samen ben je creatiever én sneller

Na 15 jaar al mijn concepten en teksten zelf bedacht te hebben, was het even wennen om weer in een creatief team te werken. Maar inmiddels geniet ik van de snelle slagen die je kunt maken door samen na te denken.

Niets is in één keer goed. Nooit. Zo werkt dat nou eenmaal. Werk je alleen, dan laat je je werk het liefst een paar dagen liggen en kijk je er nog een keer naar. Alleen, die dagen heb je in online marketing meestal niet.

Een veel efficiënter proces is om, binnen de beperkte tijd, je uiterste best te doen om met het perfecte idee te komen en dat dan aan iemand anders te geven voor feedback. Door mensen uit verschillende disciplines en met verschillende perspectieven los te laten gaan op jouw eerste versie (en te zorgen voor koffie en een gevulde snoeppot) kun je supersnel stappen maken. Af en toe is het bijna magisch hoe op deze manier nieuwe concepten, campagnes, teksten of headlines ontstaan. Een goede, veilige sfeer is daarbij wel belangrijk. Je legt tenslotte het product van jouw creativiteit op het hakblok en nodigt anderen uit om er het mes in te zetten. En, zo gaat dat nou eenmaal, soms blijft er weinig van over. Als je mensen in je team hebt die hun eigen ego belangrijker vinden dan het eindresultaat, kan dat erg onprettig worden. Maar goed, met dat soort mensen had ik het sowieso nooit een jaar uitgehouden.

2. Marketing is digital en digital is marketing

Het is 2019 en het is inmiddels niet meer te zeggen waar marketing eindigt en waar ICT begint. En andersom. Vrijwel alle vragen waar klanten mee bij ons komen, vragen zowel om een creatief, als om een technisch antwoord. Ik vind dat geweldig, omdat ik een achtergrond heb in beide. Digital begint bij Reputations meestal bij het afleveren van content op maat bij bepaalde doelgroepen (of zelfs individuele gebruikers) door inzet van marketing automation. Verder ontwikkelen we interactieve content en complete webapplicaties.

Met de komst van Herco, vlak na mij, hebben we hier ook een flinke bak technische know-how binnengehaald. Samen met hem lever ik deze week een app op waarmee zowel juristen als leken op een gebruiksvriendelijke manier juridische documenten kunnen doorzoeken. In dezelfde week mocht ik de implementatie van een nieuw cloud-based klantcontactplatform aftrappen en ging voor een andere klant een site live die we totaal geïntegreerd hebben met marketing automation en dataverzameling.

Digital is voor een marketeer al lang geen gereedschap meer, maar een integraal deel van het product. Exciting times indeed.

3. Prioriteiten stellen is topsport

Als alleen opererende ZZP'er was ik wel gewend om voor verschillende klanten tegelijk te werken, maar bij een bureau gaat dat concept in de overdrive. Ik ga er niet over liegen: ik heb nog nooit zo keihard, en aan zoveel dingen tegelijk, gewerkt als het afgelopen jaar. Dat betekende voor mij ook een turbosnelkook-opfriscursus prioriteiten stellen. En nee zeggen. Want als je hier uit je mailbox gaat zitten werken, of afwacht welke klussen er gedurende de dag langs komen waaien (en dat zijn er genoeg), weet je zeker dat je belangrijke dingen laat liggen. Het gevaar daarbij is dat de klant (of de collega) die het hardst roept het snelst geholpen wordt of dat het klusje dat toevallig bovenaan je Slack staat de hoogste prioriteit krijgt.

Ik had dus dringend een nieuwe manier nodig om prioriteiten te stellen. Dus stel ik nu meestal de vraag naar impact: wat kan ik nu doen om een project echt vooruit te helpen? Daarbij gaat de hoogste prioriteit altijd naar dingen die afgerond kunnen worden. Niet alleen omdat het heerlijk is om de dag te beginnen met het afmaken van een klus, maar ook omdat het bij een klein bureau fijn is als de factuur verstuurd kan worden.

Soms is het dan absolute noodzaak om je een paar uur af te sluiten van wat er om je heen gebeurt. Toen ik net binnenkwam, vroeg ik me af waarom bij Reputations iedereen een koptelefoon heeft. Nu heb ik er zelf ook een. Regelmatig pak ik ook een extra thuiswerkdag om rustig aan een artikel of plan te kunnen werken.

4. Soms is het effectiever om dingen niet te doen

Een belangrijk deel van mijn waardepropositie is dat ik heel veel verschillende dingen (tegelijk) kan. 'Tekst, techniek en training voor het web', was mijn pay-off ooit. En op mijn site stond, een tikje overmoedig, dat ik 'alles schreef van de marketingstrategie tot de laatste > in de code'.

Nou was dat allemaal niet onwaar, maar sinds dit jaar vraag ik me af of het wel zo efficiënt is. Zou ik een HubSpot-flow kunnen maken? Vast wel, maar niet in 10 minuten, zoals Marleen. Advertentiecampagne? Kan ik beter aan Jan vragen. Code schrijven? Laat ik aan Herco over. Scheelt iedereen een hoop stress en doordat ik klussen die niet bij mijn specialisme horen links en rechts bij anderen op het bureau kan leggen (vriendelijk lachend en met een 'alsjeblieft', dat wel natuurlijk) ben ik effectiever in de dingen die waar ik het best in ben.

Door de groei van de afgelopen tijd heeft Reputations nu ook echt alle nodige expertises in huis. We kunnen dus ook voor bijna alles binnenshuis een team bij elkaar krijgen. En hoewel we vaak nog worstelen met het 'hoe' van de samenwerking, vooral als we multidisciplinaire teams vormen met externe partners en mensen van de klant, heb ik het gevoel dat iedereen effectiever is als hij doet waar hij goed in is.

Wil je weten of Reputations ook jou kan helpen?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek waarin we de mogelijkheden voor je op een rijtje zetten.

© 2019 Reputations Content & Campagnes BV