Inbound en contentmarketing: what’s eigenlijk the difference?

Inbound en contentmarketing: what's eigenlijk the difference?

Het verschil tussen inbound marketing en contentmarketing

Zelfs een kort gesprek met een marketeer kan je woordenschat aanzienlijk vergroten. Voornamelijk Engelse terminologie als leads, soft en hard conversions, gated en ungated content vliegen je om de oren. Het stikt ook nog eens van de termen die op elkaar lijken, maar ze betekenen echt niet hetzelfde. Een Babylonische spraakverwarring kan het gevolg zijn. 

Contentmarketing

Robert Rose vat contentmarketing als volgt samen: ‘Traditionele marketing is de wereld vertellen dat je een superster bent. Contentmarketing is de wereld tonen dat je er een bent’.

Contentmarketing wordt doorgaans ingezet op platforms die in eigen beheer zijn en gepromoot worden op eigen kanalen zoals social media of een nieuwsbrief. Het is persoonlijk en innemend, met een focus op storytelling. Hiervoor wordt vaak gebruik gemaakt van buyer persona’s. Dit zijn fictieve personages die gebaseerd op je ideale, gewenste en bestaande klant. Door een aantal basisvragen te stellen (wat zijn de pijnpunten, hoe zoekt deze groep naar oplossingen, hoe spreek je deze klant aan, etc.) krijg je meer inzicht in je doelgroep en is het ook makkelijker om goede content te produceren waar deze persoon echt iets aan heeft.

Inbound marketing

Van goede inbound marketing kun je pas spreken als contentmarketing, email-marketing en marketing automation in één proces zijn samengebracht. Als deze onderdelen op elkaar afgestemd zijn, kan dit resulteren in een doorlopende stroom aan bezoekers aan je website. Een voordeel is dat je klanten al in een vroeg stadium van de buyer journey aan je merk/bedrijf bindt. De buyer journey is het gewenste of ideale pad dat een klant aflegt voordat deze je product aanschaft.

Bij inbound marketing content maak je content met SEO-zoektermen als leidraad, waardoor deze beter te vinden is. Promotie via social media (paid of organisch) zorgt voor een groter bereik. Net als bij contentmarketing wordt bij inbound marketing content geproduceerd met een buyer journey en buyer persona’s als focus: ieder stuk content past in een bepaalde fase van de klantreis.

Bottom line: wat is het verschil?

Contentmarketing is primair gericht op ‘eigen’ kanalen, hierdoor kan de aanwas van nieuwe leads minder groot zijn. Ook wordt lang niet altijd rekening met SEO gehouden. Het hergebruiken van bestaande content wordt doorgaans niet planmatig uitgevoerd. 

Inbound marketing gaat veel verder door bezoekers aan de hand te nemen, de klant door de buyer journey te leiden en zo om te zetten naar een potentiële lead. De basis hiervan ligt al bij de start van het produceren van deze content; met het bedenken van de kopregel hou je al rekening met de van te voren vastgelegde SEO termen. Deze SEO termen worden in de lopende tekst op diverse manieren aangehaald. Je hoeft tegenwoordig je zoekwoord niet meer 100 keer in de tekst voor te laten komen, het Google algoritme herkent variaties hierop. De volgende stap is ervoor te zorgen dat de content gepromoot wordt. Zo realiseer je een groter bereik. 

Om je lead zo goed mogelijk van alle beschikbare content te laten genieten, is hergebruik van content ook een belangrijk onderdeel. Je hoeft het wiel niet iedere keer opnieuw uit te vinden: misschien kan die infographic wel heel goed hergebruikt worden in een e-book. Door content te spreiden kun jij je klant op via het kanaal van zijn voorkeur laten zien dat jij echt degene bent om hun vraagstuk op te lossen.