Killer content voor SEO: 6 manieren om je zoektermen vaker te gebruiken

Killer content voor SEO: 6 manieren om je zoektermen vaker te gebruiken

Ben je nog steeds een website van 7 statische pagina’s vol aan het proppen met steeds dezelfde zoektermen? Dan ben je echt je SEO-budget aan het verspillen. Want SEO draait inmiddels voornamelijk om contentcreatie. 6 ideeën voor het maken van killer content voor SEO.

Zoekwoorden? Heb ik die nog nodig dan? Als je de SEO-blogs een beetje bijhoudt, dan heb je vast al een heleboel artikelen gelezen waarin beweerd wordt dat zoektermen er helemaal niet meer toe doen. Het optimaliseren voor topics, voice search en gebruikerservaring zou inmiddels veel belangrijker zijn.

SEO is nog lang niet dood…

En dat klopt gedeeltelijk ook wel. On-site SEO in 2018 is geen kwestie meer van zo vaak mogelijk ‘houtkachels’ zeggen. Data, kunstmatige intelligentie en Natural Language Processing (NLP) zorgen ervoor dat aan een zoekactie een intent kan worden toegewezen. Met andere woorden: een zoekmachine zoekt niet langer content bij wat de gebruiker typt, maar bij wat de gebruiker bedoelt. Leesbaarheid en gebruikersvriendelijkheid zijn veel belangrijker geworden. Zoekmachines beoordelen die niet alleen door naar je content te kijken. Ze kijken ook naar het gedrag van je bezoekers: blijven ze lang hangen op je site? Komen ze terug? Delen ze je content op sociale media?

Maar het is ook belangrijk om dat een beetje te relativeren. De ervaring leert namelijk steeds weer dat deze ontwikkelingen stukken langzamer gaan dan Google en de Amerikaanse goeroes ons willen laten geloven. De komende jaren blijft SEO dus grotendeels draaien om pagina’s met tekst die past bij de zoekacties die mensen intypen in Google en het opbouwen van een goed linkprofiel.

Val je bezoeker er niet mee lastig

Het SEO-basisprincipe, zoals Google dat verwoordde, blijft ook geldig: ‘schrijf voor mensen, maar zorg dat bots het kunnen begrijpen. Je moet, kortom, een manier vinden om Google steeds weer te vertellen dat je houtkachels verkoopt, zonder daarbij je gebruikers lastig te vallen met ‘welkom bij houtkachel gigant, hier houtkachels kopen, milieuvriendelijke houtkachels, houtkachel installatie.’

6 praktische tips om dat voor elkaar te krijgen.

1. Bloggen

Ik hoop niet dat ik deze nog hoef uit te leggen. Door te bloggen kun je met je doelgroep praten over actuele onderwerpen, inspelen op de informatiebehoeften van je klanten en relevant en zichtbaar zijn op sociale media. Maar ook voor SEO is het regelmatig plaatsen van nieuwe content erg belangrijk, want:

  • Google houdt van nieuwe, verse, originele tekst
  • Bloggen geeft andere sites iets om naar te linken
  • Je kunt bij het bloggen onbeschaamd, iedere keer weer, al je favoriete zoektermen gebruiken.

Anders gezegd: als je iedere week blogt over iemand die een Houtkachel wilde Kopen in Amstelveen, dus jij ging daar die Houtkachel Installeren en de gekozen Houtkachel (een Meestgegoogeldhoutkachelmerk S-3000) was een Hele Mooie Houtkachel, dan stoort niemand zich daaraan. Want het is relevant en je vat het in lekker leesbare content.

2. Een kennisbank

Jij bent supergoed in wat je doet. Je weet dus alles van houtkachels, geautomatiseerd boekhouden, airconditioning voor veestallen of racefietsonderdelen. Waarom zou je al die kennis voor jezelf houden? Is jouw bedrijf nog niet klaar voor een blog, probeer dan eens te beginnen met een kennisbank. Je maakt om te beginnen een lijst van vragen die je vaak krijgt van klanten. Om even bij het houtkachelvoorbeeld te blijven:

  • Hoe onderhoud ik een houtkachel?
  • Is een houtkachel milieuvriendelijk?
  • Wat kost installatie van een houtkachel?
  • Welk hout kan ik het beste stoken in mijn houtkachel?

Valt je iets op aan deze titels? Juist: het kernzoekwoord duikt steeds automatisch op. En dat is precies wat je wilt. Voor maximaal effect moet je je teksten wel slim optimaliseren, maar omdat je zo on-topic bent kan dat zonder nut en leesbaarheid aan te tasten. Zorg ook dat je kennisbank-artikelen naar elkaar linken, want interne links dragen ook bij aan je zoekresultaten.

Evergreen content

Aan het maken van een kennisbank hangen geen wekelijkse deadlines en de content mag wat ‘droger’ zijn. Daarom is een kennisbank voor veel organisaties een makkelijker project dan een blog. Een ander voordeel boven een blog is dat je per definitie tijdloze (‘evergreen’) content aan het maken bent. Ieder stuk dat je maakt is een bouwsteen voor je online reputatie, de relevantie van je site en je positie in de zoekmachines. Je kennisbank is een work in progress en zal dat altijd blijven. Val dus niet in de valkuil van het perfectionisme en zet content online zodra hij van acceptabele kwaliteit is. Hoe eerder je begint met autoriteit opbouwen bij Google, hoe beter. Je kunt je content later altijd nog aanvullen en verbeteren.

O, en weet je niet waar je moet beginnen met je kennisbank? Het is niet moeilijk om met gratis tools SEO-research te doen naar de meest gestelde vragen over je product.

3. Een woordenboek

Nog eenvoudiger dan een kennisbank is een woordenboek. Moet je voor een kennisbank nog echt artikelen schrijven, voor een woordenboek kun je volstaan met het uitleggen wat een term betekent. Een simpele scan van je site, je salesmateriaal en een paar standaard naslagwerken zal je al een behoorlijke lijst opleveren. Een brainstorm met je team nog veel meer. Net als een kennisbank is een online woordenboek (of glossary) iets dat groeit met de tijd. Zet het dus gewoon online en werk er live aan verder, ook al staan er nog maar 15 termen in.

Linken maar!

Van nature gaat er van een woordenboek een soort autoriteit uit. Je zult dus zien dat het een goede manier is om inkomende links aan te trekken. Die links zijn voor je SEO nog veel belangrijker is dan het gebruiken van je zoektermen. Ook intern kun je lekker vaak naar je woordenboek linken. Je kunt dat zelfs automatiseren. Iedere keer als jij het woord ‘vuurbok’ gebruikt op je houtkachelsite, linkt je CMS automatisch naar de uitleg van het woord (nieuwsgierig geworden? Haardplaat.com legt het uit). Gebruik voor het opzetten van je woordenboek sowieso het liefst een plugin of andere gespecialiseerde software. Doe je dat niet, dan is het een rotklus om alles op alfabet te houden, de overzichtspagina’s te maken en de interne links goed te krijgen.

Iedere term zijn eigen pagina?

Als je ieder woord zijn eigen pagina geeft, bouw je lekker aan je aantal geïndexeerde pagina’s bij Google en aan je interne linkstructuur. Het is voor Google dan ook heel duidelijk waar een pagina over gaat. Het betekent wel dat je een heleboel pagina’s aan het maken bent waar maar weinig woorden op staan (ook bekend als thin content), en die dus misschien moeilijk ranken. Je ziet om die reden veel online woordenboeken die termen op één pagina verzamelen totdat ze een minimum van ongeveer 300 woorden hebben. Zet je wel iedere term op zijn eigen pagina, kijk dan eens hoe je die content nog kunt verrijken, bijvoorbeeld met links naar blogs of met een video.

Laat je niet verleiden tot plagiaat

Hoewel het erg verleidelijk is om voor je woordenboek beschrijvingen te gebruiken die je in naslagwerken of op Wikipedia vindt, is het extreem belangrijk dat je termen in je eigen woorden uitlegt. Je probeert met je content juist klanten voor je winnen door jouw unieke perspectief op de zaak te geven. En o ja, het is ook gewoon verboden.

4. PDF-documenten

Het duurt wat langer, maar uiteindelijk indexeert Google ook de PDF’s op je website. Op voorwaarde dat ze goed gelinkt staan en dus voor je bezoeker ook goed vindbaar zijn. Misschien heb je binnen je bedrijf veel drukwerk liggen? Productfolders, een bedrijfsmagazine, cursusmateriaal of handleidingen? Zoek de digitale versies op en zet ze op je webpagina onder een tabje ‘bibliotheek’, ‘downloads’ of ‘resources’ en zorg dat je die pagina linkt in het hoofdmenu. Dit is typisch zo’n truc die op zichzelf de SEO-oorlog niet voor je gaat winnen. Maar als je met minimale inspanning tientallen indexeerbare pagina’s kunt maken die ook nog eens je zoektermen bevatten, dan is dat een prima aanvulling op je contentstrategie.

5. Categoriebeschrijvingen, auteursbio’s en dat soort dingen

In de meeste CMS’en is veel ruimte voor aanvullende content, naast de pagina’s en artikelen die je maakt. Gebruik die ruimte! Het is prima dat je bloggers van chocoladeijs en wielrennen houden, maar zorg ook dat er in hun bio staat dat ze graag Houtkachels Installeren. Loop ook alle alt-teksten van afbeeldingen, captions, linkteksten, headers, footers, sidebars en excerpts eens na. Ongetwijfeld kan het op veel plaatsen nog relevanter. Wees vooral uitgebreid en specifiek. Goed taggen leverde Haardenexpert.com voor de zoekactie ‘houtkachel in serre’ een plekje bovenaan in Google op met een mooie foto. Heb je een blog of kennisbank, zorg dan dat op categorie- en tag-pagina’s de omschrijving getoond wordt en optimaliseer die ook.

6. Je portfolio

Je levert met je bedrijf puik werk. Vergeet dat de wereld vooral niet te vertellen! Voor je portfolio geldt hetzelfde als voor een blog of een kennisbank: als je vertelt over je werk, gebruik je bijna vanzelf de juiste termen. Zo maak je dus, met een beetje gezond verstand, prima SEO-copy. Voorzie je portfoliocases ruim van afbeeldingen, maar vergeet niet om er ook een goed verhaal bij te (laten) schrijven. Zelfs als je designer bent.

Het vermelden waard

Veel bedrijven richten hun portfolio in met alleen een handvol van de mooiste projecten. Volgens mij is dat een vergissing. Potentiële klanten zijn op zoek naar projecten die lijken op het project dat ze in gedachten hebben. En het liefst zien ze recente projecten. Ook Google houdt van recente content. Ieder project dat naar tevredenheid van de klant is afgerond is dus het vermelden waard. Dat levert ook de meeste content op, die je dan weer kunt optimaliseren voor je zoektermen.