Verzuipen in social analytics

Fred van Schaik is operationeel directeur bij Reputations.

Contentmarketing
Door Fred van Schaik , 22 augustus 2016

Facebook en Twitter hebben onlangs de statistieken functie uitgebreid. Met name bij zakelijke profielen zijn meer cijfers inzichtelijk gemaakt. Een grote groep bedrijven verzuipt hierdoor in de uitgebreide analytics. Niet gek dat de helft van alle bedrijven social media activiteiten niet meet.

Maar wie niet meet, die niet weet. De vier bekende kernwaarden rondom social media zijn consequent, relevant, actueel en uniek. Maar ik voeg graag een belangrijke vijfde kernwaarde toe: meetbaar. Want zonder meten weet je niet of je relevant of consequent bent en kun je niet inzichtelijk maken of doelen worden gehaald.

Er zijn diverse tools om je een handje te helpen zoals Hootsuite, Socialbakers of Viralheat. Je koppelt de tool aan je social media kanalen en informatie over je publiek, waar zij op reageren en waar zij in geïnteresseerd zijn, worden inzichtelijk gemaakt.

Toch merk ik dat door gebrek aan tijd en kennis het meten er niet vaak van komt. Voor veel van onze klanten maken wij daarom maandelijkse rapportages waarin we in één oogopslag behaalde resultaten laten zien.

In zo’n rapportage geven we niet alleen aan hoeveel vind-ik-leuks je hebt op Facebook maar analyseren we ook per post. Hoeveel reacties krijg je op een bericht? Levert een video meer reacties op dan een tekstbericht? Kunnen we bij die lange tekst niet beter een infographic maken zodat er nog meer respons komt? Wordt een bericht in de ochtend beter gelezen dan ‘s avonds? Allemaal informatie die we inzichtelijk maken zodat je je aanwezigheid op social media kunt verbeteren.

Wil je weten of Reputations ook jou kan helpen?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek waarin we de mogelijkheden voor je op een rijtje zetten.

© 2019 Reputations Content & Campagnes BV