Strategische communicatie in tijden van corona

Helder en transparant communiceren over de gevolgen van de coronacrisis en de te nemen maatregelen. Dagelijks zien we in de praktijk dat dit niet meevalt. Jos Frijters maakte al de nodige crises mee en vertelt over zijn aanpak.

Het begint met een doordachte kernboodschap.  Die vertaal je vervolgens naar heldere, begrijpelijke taal in een passende toonzetting. Je toont gezag en bent zichtbaar in control, maar ook invoelend. Je verhaal laat zo min mogelijk ruimte voor 'eigen' interpretatie door jouw publiek.

Iedere leider die deze dagen ongemakkelijke boodschappen moet overbrengen aan klanten, leveranciers of medewerkers begrijpt deze uitgangspunten. Maar ze ook echt in de praktijk brengen valt niet mee. Er is héél veel te vertellen, omstandigheden veranderen voortdurend en de eigen emoties (leiders zijn ook maar mensen) vertroebelen het zicht op de essentie. 

Frisse blik van buiten naar binnen is essentieel

"Juist nu heeft het topmanagement vaak behoefte aan een ervaren externe communicatiestrateeg", stelt Jos Frijters van Reputations. "De eigen communicatieadviseurs zitten zelf vaak al te diep in de materie of zijn persoonlijk te veel betrokken bij mogelijke consequenties. Het gaat erom dat je met een frisse, rationele blik van buiten naar binnen kijkt. Vervolgens snel hoofd- van bijzaken kunt scheiden om zo tot de essentie, de kern te komen. Ik heb in die rol inmiddels al heel wat directies begeleid bij strategische communicatie over reorganisaties, fusies en overnames. Tijdens de financiële crisis was het zo'n beetje mijn dagelijks werk."

Dé valkuil voor het topmanagement is hun referentiekader

De kunst is volgens Frijters om heel snel te werken, maar anderzijds niet te snel tevreden te zijn. "Vóórdat je naar buiten gaat moet je je eigen boodschap en verhaal helemaal 'grillen'. Er zoveel mogelijk gaten in schieten en juist die vragen stellen die het managementteam helemaal niet verwacht. Dé valkuil van topmanagers en bestuurders is hun referentiekader. Zij kunnen zich vaak niet voorstellen dat hun publiek bepaalde zaken niet weet, niet begrijpt of anders uitlegt dan zij zelf zouden doen. Met als risico dat het ogenschijnlijk zo goed voorbereide verhaal veel onverwachte vragen oproept of zelfs voor verwarring en onrust zorgt."

Journalistieke werkwijze werpt vruchten af

"Ik heb ervaren dat de allerbeste communicatiedirecteuren het lef hebben in tijden van crisis een second opinion te vragen aan een externe strateeg." - Jos Frijters

Zijn journalistieke roots komen Frijters bij deze adviezen goed van pas. "Niet alleen omdat ik getraind ben om lastige vragen te stellen en ook nog eens heel vervelend dóór kan vragen, maar juist ook omdat ik met mijn team snel inhoudelijk sterke, bondige antwoorden op die vragen kan formuleren. Die input helpt dan weer bij het aanscherpen van de kernboodschap. Dit proces zorgt er bovendien voor dat het verhaal inslijpt bij de leider die het moet overbrengen. Zo is hij of zij ook in deze coronacrisis optimaal voorbereid."

Heb  jij behoefte aan concrete hulp of een second opinion bij jouw strategische communicatie in deze coronacrisis?
Neem gerust contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Wij maken content & campagnes onder meer voor:

Wil je weten of Reputations ook jou kan helpen?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek waarin we de mogelijkheden voor je op een rijtje zetten.

© 2020 Reputations Content & Campagnes BV