Binnen jouw branche en organisatie is er nieuws en kennis genoeg. Maar het omzetten van die informatie naar lezenswaardige nieuwsartikelen is een vak apart: bedrijfsjournalistiek.

Heb je moeite om input te vinden voor je wekelijkse nieuwsbrief? Leveren jouw inhoudelijke experts artikelen aan vol jargon? Wordt er niet genoeg doorgeklikt op je social media-berichten? Leer denken als een journalist en ga relevante content maken die jouw doelgroep echt wil lezen.

Journalistieke gereedschapskist

In deze workshop rusten we jou en je collega’s uit met een journalistieke gereedschapskist. Het theoriegedeelte bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Hoe werkt journalistiek?
    Onze ervaren journalisten geven je een inkijkje in de werking van de journalistiek. Deze kennis is niet alleen nuttig bij het maken van content, maar ook bij het omgaan met de pers. Door te doorzien hoe de (sociale) media functioneren leer je hoe je je eigen verhaal kunt vertellen door de aandacht op de juiste dingen vestigen.
  • Past het in jouw verhaal?
    Content maken staat of valt met een krachtig leidend principe: jouw centrale thema, jouw grote verhaal en de tone of voice die past bij de persoonlijkheid van je merk. Een belangrijk doel van bedrijfsjournalistiek is om nieuwswaardige content te maken die past bij jouw verhaal en die vrij is van vakjargon dat misschien jouw experts aanspreekt, maar je doelgroep niet.
  • Wat is nieuws?
    Door het toepassen van de nieuwscriteria die we je leren ga je zien wat nieuws is en wat niet. Je leert om uit informatie van interne en externe bronnen datgene te distilleren wat jouw doelgroep prikkelt en uitnodigt om aandacht te maken voor jouw content.
  • Hoe doe je een interview?
    Vaak is een interview de beste manier om informatie te verzamelen. Maar dan is het wel belangrijk dat je efficiënt en effectief te werk gaat. Hoe bereid je een interview voor? Hoe zorg je dat je tot de kern komt? Hoe werk je je aantekeningen uit tot een goed leesbaar stuk? Ook dit zijn journalistieke vaardigheden die we je kunnen leren.
  • Hoe creëer je urgentie?
    Heb je het nieuws gevonden? Dan moet het zijn vorm krijgen. Met makkelijk toepasbare principes als de ‘omgekeerde piramide’ en de 5 W’s leren we je om een artikel zo te structureren dat het jouw lezers geeft wat ze zoeken, zonder dat ze ernaar hoeven te zoeken.
  • Hoe schrijf je een goede kop?
    Een goede kop zorgt dat mensen verder lezen of kijken. Op sociale media en in e-mailnieuwsbrieven is een goede, scherpe koptekst de enige manier om de aandacht te trekken. Een belangrijk deel van de workshop zijn we dus bezig met het aanscherpen van onze kopteksten.
     

Praktijkgedeelte

Het praktijkdeel van de workshop wordt op maat ingericht aan de hand van de uitdagingen van jouw organisatie en de ontwikkelvragen van jouw medewerkers. Na het volgen van deze workshop kun je binnen je organisatie zelf met een journalistieke blik op zoek naar nieuws. Je kunt zelf een nieuwsbericht maken voor je site en social media en je ziet aan aangeleverde content meteen of hij urgentie en nieuwswaarde heeft.

Wij maken content & campagnes

Wij helpen bedrijven en instellingen bij het realiseren van hun strategische doelstellingen. Dat kunnen commerciële doelen zijn, maar we ontwikkelen ook graag transparante en begrijpelijke content voor instellingen met een publieke taak. We hebben specifieke expertise op het gebied van arbeidsmarkt, financiële dienstverlening, industrie en techniek, zakelijke dienstverlening en zorg en welzijn. Wij denken én doen onder meer voor:

Hoe kunnen wij je helpen?

© 2018 Reputations Content & Campagnes BV